Saturday 3 December 2011

"Macam org dulu2 jeww.."

Tak sangka juga, ada yg email bertanyakan psl jodoh aku yg di atur keluarga. Wujud lg ke benda camni katanya di zaman moden ni? Apa lak tak wujudnya, dh selamat kawen dh beranak pinak dh pon ni hah. hehe.

Camno nk stat ni yer. Karang kalau aku dh stat cite tak reti nk stop pulak, boleh jd kes syok sendiri pulak.  Aku bg kronologi je lah, dgn harapan tak pjg sgt citer nya.

1. Aku ni dr zaman skolah sampai masuk U tak penah kena ngorat dgn sesapa. Sadis sungguh kan? Aku yg ngorat org ada la kot sesekali. haha. Sampai lah grad pd tahun ekonomi tgh meleset masa tu - 1997, kulu kilir cari kijo dgn sememehnya, lg ler tak sempat nk bercinta-cintun. Dalam pala asyik dok pk nk cari kijo, cari pitih sara hidup je la.

2. Almost 3 thn gak aku buat mcm2 kijo yg tak setaraf dgn ijazah yg ada. Dari kijo kat Butik D'Alfa (Dalam Metro Kajang), aku balik jap kg kijo kat Econsave Gua Musang jaga kaunter jual suar dalam baju dalam (Jenama Audrey) semata nak simpan duit nak g Konvo masa ni. After konvo, hijrah balik ke KL dpt kijo admin clerk 2-3 kampeni dgn gaji RM700. Masa ni dh stat ada rumors tiap kali aku balik kg, mak dok sampaikan ada sedara yg nk mai merisik aku utk anak terunanya. Tp aku wat dek je sbb pk benda tu tak penting dlm hidup aku masa tu, cari kijo elok guna degree yg ada bantu mak ayah lg penting.

3. Oct 2000 baru la dpt kijo setaraf dgn ijazah yg ado, tu pon kat kampeni jin bertendang tadak sapa yg sanggup mai masa tu. Aku anggap detik ni sbg detik permulaan aku waras jadi pompuan balik. hehe.

4. ehemm...baru pandai nk menggedik. Sebab rasa beban hidup separa lega lepas dpt kijo yg menjamin masa depan.

5. Mid thn 2001, nenek meninggal. Sedara jauh dekat pakat ziarah termasuk lah mak cik sorang ni yg mak aku penah cite nk merisik dulu. Nice kan? ko dtg ziarah org meninggal sambil psg niat nk merisik anak dara org?...hehe...siap bwk gambar anak teruna nya nk di bagi pada aku masa tu. Org lain yg telek lebih, aku tgok skali imbas je terus kata "nehi..nehi..." Lg pon dalam hati sudah ada penjaganya masa tu. Dan aku andaikan semua dh tamat lah ari tu.

6. Bulan Mac 2002, clash pulak dgn mamat si penjaga tu. Clash sbb Mak dia takleh tima Kelantanese. Isu agak cliche. huhu. Cinta tanpa restu mak lah kiranya. Sedih. Dan lepas tu tetiba, si anak teruna makcik yg mai merisik dulu tepon nk kenal katanya. Aku tak penah nk amik tau nama dia pon, so mcm blur gitu nk bercakap bila dia tepon. Dan kali ni aku di lamar sendiri oleh si empunya badan. Rupanya selama ni, keluarga depa tak penah putus asa dgn hajat depa dulu. Aku tanya mamat ni, ni tepon sbb mak suruh ka?...hahaha...and aku tolak lg ler lamaran nya. Jual mahai ko yer mek...hahahaa...

7. Hampir setahun lepas tu, tak silap bulan FEB 2003, lagi sekali mamat ni muncul dlm hidup aku. Siap tanya aku dh kawen belum, dh ada pakwe belum..kalau belum, dia nk masuk minang aku lg ler katanya...ya Allah, mamat ni mmg tak penah serik kah kena tolak lamarannya oleh aku???...oh ya, masa ni baru aku betul2 hapal nama dia - MOHD ANUAR AB KADIR rupanya.  Nama je lah tau, rupa nya pon aku dh lupa...takat tgok sekali imbas gambar nya dulu mana laa aku nk ingat lg.

8. Since dia pon kira saudara aku juga, so mmg tak elok aku terlalu kasar dgn dia. So, berkawan lah kami seadanya. Hanya kawan, bukan sbg bakal suri nya..masa tu pk, kalau pon aku nk kawen bukan dgn mamat ni la..haha…tiada satu pon yang boleh menarik aku utk lebih kenal dia. Pangai kami jauh berbeza pd pandangan aku. Errr..USIA pon beza gak yg byk buat aku pk bukan2. hehe. Mamat ni muda 2 thn dr aku kalau ikut kad pengenalannya. Kalau ikut kisah benar maknya, muda setahun je lah rupanya. Eh org dulu2 boleh je pospon g daftar kelahiran anak, banak bln 12 thn ni, thn depan baru nk g register pon tarak hal.

9. Aku penah tanya dia, naper cari aku lg?...tak serik or marah kah salu kena rijek dek aku? and paling utama, naper main tima je usul calon bini yg mak dia carikan? Paling aku ingat dia kata "kalau mak yg cari sure dia dh skodeng hat baik2 saja..." lerrr...mana dia tau aku ni baik, kenal pon tak penah???...hahaha...

10.  Sept 2003, after 8 bln dok kenal thru tepon, baru kami jumpa in person. Ikutkan pertemuan tu aku nk anggap as kali terakhir lah urusan kami, takmo dh bg harapan kat org sedangkan hati aku langsung tarak utk dia, nak sembang dlm tepon pon tak syok at all dgn dia camno nk jumpa?? Even jenuh gak aku ber'istikharah mohon petunjuk Maha Esa still gelap gelemat hati aku nak tima dia. So masa tu cam nekad je nak jumpa, apa nk jadi, jadi lah asal suma nya selesai, masing2 boleh mula hidup baru, aku boleh cari mamat lain, dia pon boleh cari pompuan lain pulak.

11. 23/11/2003 - aku selamat bertunang.
Kenangan masa bertunang di Kampung belah nenek di BESUT
Tunang dgn mamat yg byk kali aku rejek tu ler...haha..Rupanya pertemuan terakhir yg aku harapkan, menjadi detik pertama hati aku terbuka tima dia. Semuanya kuasa Allah. After semua istikarah aku lakukan, rupanya petunjuk just mai bila saat aku jumpa dia. Agak pelik, bila jumpa org yg serba teruk dr apa yg kita harap kan, tapi kita boleh rasa sgt selesa dan mula terbit rasa sayang. Lepas tu, segala2nya mcm dipermudahkan oleh Allah.


Masa ni berat kawe tak sampai 40kg, 38kg rasanya...mimpi la nk dpt berat ni balik la ni. Haha. Eh tp takmo la berat 38kg ni, cekeding sgt ooo aku dulu.

12. Kami stat bercinta (ehemmm..) lepas tunang lah kiranya. Org yg paling gembira dah tentu lah mak dia. Tertunai gak hajat dia nak bermenantu kan aku. Tima kasih mek, tak penah jemu pilih saya jd menantu anak mek masa tu. Mmg dah jodoh kami rupanya. Dan lepas bertunang ni gak lah, berat badan aku naik mencanak2 - bahagia sungguh. Haha.

13. 21/08/2004, selamat bernikah jua kami akhirnya. Alhamdulillah. Moga jodoh ini kekal hingga ke syurga Allah. Aminnnnn.

Nota : Mohon maaf lah, pjg jugak akhirnya kawe tulih.

No comments:

Post a Comment