Tuesday 13 December 2011

Percutian Bajet ke Genting Highland - Part 1

Senyap2 je aku plan trip ke Genting Highland ni. Konon nak bagi surprise kat Mek Minah merasa cuaca sejuk kat sana. Jenuh gak cari bilik kosong sekitar sana, akhirnya dpt gak bilik nya utk 1 malam di Hotel Seri Malaysia, Goh Tong Jaya.

Percutian ni jugak adalah utk anak2 jugak sbb sepanjang cuti sekolah ni belum berkesempatan lagi bwk depa ke mana2. Walau sehari semalam saja percutian nya, Alhamdulillah kami dpt manfaat kan sebaik mungkin.

Jam 8.30 pagi kami dah sampai di Stesen Awana Skyway Cablecar. Saja aku plan sampai seawal ini utk elak kesesakan yg salu berlaku di situ bila musim sekolah begini. Utk rekod, kadar tambang Skyway ni ialah RM5 sehala utk semua usia. Kami amik RETURN tiket terus.

Semua pakat teruja utk merasai pengalaman naik cablecar ni. Anak2 pon first time merasai pengalaman ni.

MIL kontrol gayat naik bendalah ni. Gegel lutut katanya, asyik dok tanya bila nak sampai stesen nya.
Auni pon sakan erat berpaut di leher aku sepanjang perjalanan tu. Takut. Hehe. Kabus tebal melatari pemandangan kami.

Sampai puncak sana, cuaca bertambah buruk. Dengan kabus yg tebal, angin yg agak kuat dan hujan renyai2, cuaca sgt2 sejuk bagi kami. MIL pula tak bersedia dgn baju sejuk nya walau jenuh aku ingatkan utk bawa baju spare. So, kami lebih byk berlegar di sebelah dalam bangunan saja. Punah harapan utk berkelah di taman sambil menikmati pemandangan di sekitar situ. hehe.

Jam 12.30 tgh hari kami bertolak turun ke bwh balik. Masa ni hujan masih lg renyai2 di sekitar Genting Highland. Dan sesampai nya kami di stesen bawah tu, org dah meremut beratur bersimpang siur utk naik cable car. Nasib baik kami dah lepas naik ke atas.

Namun dek tak puas hati dgn trip pagi tu, kami putuskan utk mendaki naik sekali lagi ke puncak pada sebelah ptg nya. kali ni dgn berkereta pulak. Pon pengalaman yg manis utk kami semua sbb dapat menikmati pemandangan yg hebat juga sepanjang perjalanan.

Kali ni cuaca agak elok tiada hujan, cuma kabus nya masih tebal dgn suhu yg mencecah 15C. Namun anak2 masih sakan berlari riang dlm suhu begitu.

Akan bersambung. Insya Allah.