Friday 3 February 2012

Keperluan vs Keinginan

Pagi td masa blogwalking, terbaca psl ni kat blog Epal Ijo ni. Dah lama follow baca blog Cik D ni benornya. Tp soheh la dia tak kenai aku as silent reader nya ni. Haha. Bila tgok rumah dia, tumpang bangga la jugak tak pasai2. Sebab itu antara projek opis aku. Oppsss. Rumah OK tak D?...hehe...tetiba.

Mmg betul lah apa yg beliau maksud kan dgn KEPERLUAN dan KEINGINAN tu. Aku pon kalau boleh, takmonya beli keta cap lokal lg masa tgh cari MPV hari tu. At last, keta lokal gak aku proceed. Tu pon after dok timbang tara psl keperluan dan keinginan ni ler jugak. Kalau takat mampu bayor deposit, maybe mampu ler kot. Tapi kos tak abih situ sekali tu je. Kos menten lak camno? kos sebis, kos insuran, roadtax...suma tu kena amik kira gak. Again, kalau kita mampu, no hal lah. Kalau tak mampu nk buat2 mampu pon, no hal jugak. Haha. Tepuk dada, tanya poket masing2.

Aku ni zaman muda dulu (mcm la dh tua bebenor la ni...) usahkan nk beli keta, nak amik LESEN keta pon tak mampu kekdahnya. Bila dh grad, kulu kilir naik public transport tu je lah hat mampu pon. Sampai ler jodoh aku dpt kijo dgn bos apek ni, baru lah merasa ada duit sikit nk saving. Setahun kijo, azam kumpul duit nak amik lesen dan beli keta!! Giler semangat.

Bln 7 lulus lesen keta, bln 10 keta keluar. Untuk rekod, aku ni ada can pegang stereng keta time belajar amik lesen tu je lah, lepas tu nan ado lah nak try bwk keta sesapa. Dah mak ayah pon jenis tadok keta, kekawan pon sapa la yg berani nk bg aku hat lesen P ni bwk keta dorang??

Umur 26 thn baru nk merasa bwk keta kekdahnya. Sadis betul. Lepas je lulus amik lesen, cecepat suvey keta and terus booking!! Gila koya nk bwk keta sendiri. Keta pertama aku keta ISWARA AEROBACK. Rasa cam bagus sgt laaa pilihan aku tu sbb member suma dok pakai kancil je masa tu. Cehhhh.. Tiba time keta dpt, terpaksa minta tulun kwn drive bwk balik, sndiri nk bwk balik - GAYAT nk drive!!! Nak isi minyak pon tak lulus lg masa tu. Sian kwn aku jd mangsa, nama dia JAMEAH, roomate aku masa tu. Bila dh dpt keta tu, baru lah aku dpt apply skill driving aku sepuas hati. Siang malam kemaruk nk bwk keta. So merasa lah pengalaman enjin mati kat trafik lite, bwk slow giler tersedut2 sampai kena hon driver lain... Tu belum kira lg kes hampir nk cium keta org, kes tak lulus masuk parking la apa. Ah nostalgia betul.

Paling haru, raya thn tu, aku koya lagi nak bwk keta tu balik kg. Dapat keta bln 10, bln 11 dh raya. Sebulan je dok training drive, pahtu nk drive balik KELATE!!! Dah ler kg aku tu mana ada highway lawa2 cam PLUS ni. Dok terbayang jln kat Bukit Tujuh tu dh kecut perut dh aku. Karang ada gak yg tak sempat sambut raya kat kg. Haha. So, minta tulun kakak aku drive balik kelate. Konvoi dgn keta dia asben dia bwk. Gigih gak tu nk wat balik keta sendiri tayang kat mak ayah. Sampai kampung, kakak aku follow asben dia beraya kat kg asben nya. Soheh la aku yg kena drive keta sndiri selama stay kat kg. Practise make perfect org kata. Selamat jua aku bwk balik KL drive sndiri lepas abih raya tu.

Masa pakai Iswara, bulan2 aku bayo RM476, loan 7 thn. Rasa cam mahai nya lah jumlah tu dgn gaji masa tu. Tapi pahtu, Alhamdulillah, rezeki makin murah since kijo dgn bos apek...tiap2 tahun dia bg increment and bonus. Drpd executive sampai la jd pencuci jamban pahtu. haha. Sampai ada gak la tahap aku gedik nk tukar keta lg best, cap import dh tentu. Koya tak abih2. Tp cecepat sedor dirik, dh ler kuli cabuk jer, kijo kat opis cikai lak tu, bebila masa org kata boleh kena tendang or opis lingkup...so, drpd dok pk beli keta baru, baik aku beli 'PAYUNG' byk2 buat berlindung di musim hujan. Huhu.

Lg pon, Iswara tu pon tak byk bg mslh kat aku. Kos minyak, kos sebis pon murah je. Lari berdesup gak kalau tekan 130kmj. Org kata keta cap tin milo ke apa, layan kan aje. Kalau dh kena hentam, pakai keta kebal je lah tahan tak kemek kot. Penah gak la member aku yg pakai Honda, try bwk keta aku, mmg dia tak ckp apa2, tp masa aku suruh dia LOCK keta kat tepi pintu driver tu, dia main kepak ketiak dia then tenyeh tombol lock pakai siku dia, tak mandang pon tombol tu, laksana keta aku tu cam keta mainan dia je ke apa. Pahtu masing2 gelak. haha.

Iswara ni satu je lah paling menyampah - stereng nya!!!

Sampai ler kawen aku pakai Iswara tu. Then, dpt laki pon tak baper kaya, ado motor cabuk je. So, keta aku tu lah jd family car kami. Makin lama aku makin nyampah dgn STERENG Iswara tu, spashly time aku peknen anak sulung. Adeh la. Seksa giler ok.

Then, decide tukar keta utk lebih selesa. Cap lokal gak ler jd pilihan sudahnya for keta ke-2 aku tu. Iswara lama tu aku bagi ke abg ipar aku pakai, elok je sampai la ni berbakti pd dorang. Sayanggggg dia. hehe.

Tu nampak sipi2 keta lama aku, plate WJQ. Sayang nk jual or trade in, biarlah jd kenangan kami, sbb keta ni kira keta PERTAMA bg kuarga keturunan ayah aku GHANI BIN SULAIMAN. Hehe.

Overall, aku rasa pengaruh bos apek pon byk dlm bab keinginan dan keperluan ni dlm hidup aku. Dia yg byk tunjuk teladan camno nk spend duit. Bos apek ni pesen nya sgt2 sederhana. Keta paling mewah dia ada cuma Camry, tu pon kampeni dia dulu yg beli kan dia thn 1995. Dia lenjan guna Camry ni sampai 2010, then jual Camry tu aku ingat dia nk sambar keta mewah lain ler.

Sekali, dia beli Navara. Senang nk travel terjah properties merata dia kata. Bwk masuk ladang bagai, angkut brg ke apa. Bini dia kemain muncung bila dia tukar amik 4wd ni. Anak bini dia suma dia bg pakai keta lokal je - Myvi, kembara. Mantenance murah dia kata. Kedekut gilerrr bini dia ckp. haha. Walhal kaya tarap jutawan dah kalau ikut aku nyer kira2 ni. Dia ada duit dia g beli property - rumah, kedai dan tanah. Pahtu dia rewards kami staff2 dia dgn bonus & increment. Pahtu spend beli utility opis kaw2. Opis kami ni, tiap engineers ada comfort individual personal room masing2 dia buatkan. Complete ada set PC yg terbaru dgn softwares asli utk kemudahan depa wat kijo. Dia anggap suma ni mcm pelaburan dia jugak, invest pd staff supaya staff lebih motivated nk buat the best dlm kijo masing2, then hasilnya dpt ke dia jugak lah bila kampeni jd pilihan Clients.

Dia salu zikir kat telinga aku, duit ni bukan senang nk cari, bukan senang nk menten, bila ada duit kena spend wisely lah. Kena timbang tara antara keperluan dan keinginan sebaik mungkin katanya. Tapi jgn pulak sampai jd kedekut semata nk jimat duit ke apa. Life is short, make it worth.

No comments:

Post a Comment