Thursday 6 December 2012

Berat mata mandang...


...berat lagi bahu memikul nya.

Assalamualaikum,

To my dear sister CikDa, harap bertabah dengan semua dugaan hidup yang melingkari selama ini. Doa banyak2 moga ada sinar di hujung nya nanti. Biar miskin harta tapi kaya ilmu nya, kaya zuriat yang sempurnanya, kaya budi bahasa nya, kaya sifat Mahmudah. Tak ada sapa yang boleh ubah nasib kita kecuali diri kita sendiri.


From left is MokHa my anak sepupu merangkap babysitter kesayangan anak2, tengah tu my adik pompuan CikTi yang pernah stay with me bertahun before stay berdikari outside and far right adalah my beloved sister CikDa and outstanding helper bila nak wat majlis apa2 kat my rumah. Her signature dish was Laksa Asam, thumbs up.

Sangat2 close dengan my sister CikDa di zaman kanak2. Kami cuma dua beradik di bela Mek, Ayoh di awal2 tahun penghijrahan Ayoh ke Gua Musang. Abang sulung di bela oleh nenek buat sementara waktu di kampung. Kakak sulung hat no. 2, CikLa pulak telah diserahkan pada Moksu (adik bongsu Ayoh) untuk dibela since lahir.

Sejak kecil, sikap kami berdua memang berbeza kata Mek. CikDa seorang yang peramah, suka bergaya, cantik, ramai kawan dan suka berkawan. Mana kala aku pulak membesar sbg anak yang pendiam, suka buat hal sendiri, tak ramai kawan, suka berkepit bawah ketiak Mek sokmo, minat aku adalah buku, buku, buku...mungkin faktor BUKU tu yang membuat hidup kami berbeza macam langit dengan bumi pada ketika ini.

Kalau satu ketika dulu kita bersusah payah untuk memiliki sesuatu, dan hari ini ditakdirkan pulak kita hilang segalanya, bertabah lah. Dan belajar lah sesuatu dari nya. Moga kita menjadi insan yang lebih baik merencana hidup kita dan lebih menghargai apa yang ada sebelum ianya hilang depan mata.

Dan InsyaAllah ada HIKMAH nya.

No comments:

Post a Comment