Friday 14 December 2012

Mee Kampung Pek...


...di Kuala Krai, Kelantan.

Assalamualaikum.

Kalau kat Kelantan, mee kampung Pek antara yang disebut2 wajib di cuba makan.



Mee kampung Pek ni asalnya dapat nama dari nama Kampung Pek, di daerah Machang. Satu ketika dulu memang tersohor, namun rasanya dah makin kurang popular dah Mee Kampung Pek ni. Banyak cawangan di merata tempat, yang kawe ingat cuma di cawangan Kuala Krai dan area Kampung Padang Luas nak menghala ke Bandar Jerteh, Terengganu. Oh ya, di Kubang Kerian pon ada satu cawangan kalau tak silap.

Kawe pon tak pasti samada kedai yang kami singgah ni adalah kedai asal Mee Kampung Pek ke tidak. Tak tahu sangat apa nama nya tempat tu. Lokasinya senang cari, betul2 tepi jalan utama dari Kuala Krai - Machang/KB, belah kiri.

Masa kami sampai kedai nya kosong. Cuma ada kami pelanggan nya. Sedikit cuak bila melihat kedai yang begitu luas tapi kosong. hehe.


Namun, perasaan cuak serta merta hilang bila usai saja kami duduk, pelanggan2 lain mula mai tak putus2 masuk.

Portion nya kita boleh pilih untuk asingkan order atau pon dibuat satu order saja. Hari itu kami minta serving untuk dua orang makan dan di bagi satu mangkuk besar serta pinggan2 kecil. Ceduk lah sendiri lepas tu.


Kami order mee kuah, lebih kurang mee rebus lah rasanya. Sedap. Alhamdulillah.

Ainaa yang mulanya kata taknak makan mee skali dia paling suka makan sampai bertambah 3 kali!!! Tak pasal2 mama dan abah kena catu makan sikit sorang. haha. Aisyah dan Auni layan nasi goreng berdua.

InsyaAllah ada rezeki boleh lah singgah lagi ke sini bila balik ke kampung Cik Abe. Mee goreng pon sedap katanya.





2 comments: