Wednesday 16 January 2013

Duhai hati...


...jangan lah gelisah selalu.

Assalamualaikum,

Menjelang Raya Cina begini ikutkan hati memang selalu gelisah memikirkan dana kampeni cukup ke tidak untuk memberi kegembiraan berganda pada bos apek di Tahun Ular ni. Namun, kena bertenang saja lagi baik, lagi molek. Baru dapat fokus lebih pada apa yang nak di capai.

Bila gelisah, amalkan baca doa ini. InsyaAllah hati lebih tenang.

 
 
Doa ini mula meniti dibibir di bawah bimbingan Cikgu Zulkifli, cikgu Matematik masa aku di Tingkatan 6 Rendah di Sek. Men. Ismail Petra (SMIP), Kota Bharu.
 
Walau mengajar Matematik, perwatakan Cikgu Zul macam seorang Ustaz. Dengan tutur kata yang sangat lembut dan berjambang, berjanggut ciput hitam pekat. Tiap kali sebelum mengajar beliau wajibkan bacaan doa tertentu sebelum mulakan kelas, termasuk lah doa kat atas tu.
 
Paling aku ingat beliau jugak sentiasa mengingatkan pelajar agar jangan sesekali gosok gigi sambil kencing!
 
Masa tu ramai antara kami yang tinggal di asrama. Memang ada budaya yang suka buat 2 benda tu dalam satu masa di bilik mandi. hehe. Maybe selalu berebut bilik mandi dan kena cepat sebab Q panjang dok menunggu.  
 
Kata Cikgu Zul, amalan tersebut selain tak beradap juga boleh menyebabkan daya ingatan kita makin berkurangan karang susah nak menimba ilmu katanya. Dan memang dia siap hilite pesanan tersebut pada pelajar yang tinggal di asrama. haha.
 
 


2 comments:

  1. Eхhibit гeveals commοn threadѕ іn Philadelphia, Kabul

    Feel free to surf to my web site ... philadelphia personal injury lawyer
    Also see my webpage - philadelphia personal injury attorney

    ReplyDelete