Friday 22 February 2013

Terjah Utara (Part 8) - Langkawi (Makan Laksa tepi airport)

Tak semena jadi panjang sungguh entry trip Terjah Utara aku ni. Sampai PART 8 dah ni apa kes. Aku saja tulis mana teringat part by part as kenangan for us.

Lepas turun dari bertapa di Puncak Gunung Mat Cincang, maka perut pon mula lah berlagu minta di isi. Aku cadangkan pada Cik Abe jum makan di area airport Padang Mat Sirat yang disebut2 wajib singgah tu.

Usai refill minyak keta RM10, kami terus cari tempat nak dituju. Pencarian adalah secara rambang hanya berpandukan kawasan sekitar airport sebagai point utama nya. Kami punya rambang tu sampai masuk bahagian terminal gitu. haha. Dah susur sepanjang tepi pagar luar airport tapi masih tak jumpa gerai2 seperti yang digambarkan, so patah balik.

Namun dek hasrat kami KUAT nak merasa gak makan situ, terus susur jalan sama tadi tapi kali ini kami lajak jauh sikit ke depan. Alhamdulillah, tak lama kemudian jumpa jugak. Oh that's one of reason aku suka sgt psl Langkawi ni, sesat or tak jumpa tiada dalam kamus. hehe.

Laksa Power katanya. Jum try.
Tempatnya memang best lah bagi yang suka lepak 'open space'. Sebelahnya area airpot, sebelahnya lagi adalah tepi laut. Sambil makan boleh tengok kapal terbang nak berlepas/mendarat dan sebelah lagi boleh tengok pantai. Angin menderu, kawasan nya pon teduh je banyak pokok.

Kami order laksa, rojak dan cendol. Itu je kot menu yang ada rasanya. Air biasa pon ada tapi terhad je lah pilihan nya.

Laksa nya sedap! Kuahnya pekat dan fresh. Memang puas lah makan bagi kaki laksa macam aku ni.

Anak2 bila nampak jer kapal terbang, kemain seronok lah depa. Yang tak bestnya, pakat dok merengek nak mandi laut.

Masa kami makan ni dah jam 3 lebih. Memang terkejar masa yang ada sebab kami target nak balik ke Kuala Perlis petang tu jugak. Feri terakhir jam 7. Tapi kalau boleh takmo lah ambil feri terakhir, karang sampai dah malam sangat then nak mencari hotel lagi satu hal pulak.

Lepas makan, anak2 mula merengek tak selesa. Dalam cuaca panas, badan melekit bagai. So kami singgah freshen up di sebuah masjid di Kampung Temoyong. Bagus sungguh kemudahan yang disediakan di masjid tersebut. Maybe depa dah biasa terima pelawat kot. Ada disediakan tempat mandi dan tandas yang amat bersih dan selesa. Bila dah mandi semua dah segar balik, baru lah lega nak terus kan misi seterusnya. Misi terakhir kot dek masa pon dah suntuk bebenor.

So, it's mama time. Jum SHOPPING!!!

1. makan laksa dan ab tepi runaway apt tu mmg acara wajib kalau ke langkawi ;)

2. Irfa...tu la pasal...gigih kawe terjah ari tu...puas ati.