Tuesday 24 November 2015

Bersalin secara induce - A Throwback.


Aku lahirkan Daneen di bulan puasa. Sempat lah merasa puasa 6 hari sebelum check in hospital lepas berbuka puasa pada 23/6/2015. Ikutkan EDD aku awal bulan 7. Masa minggu ke 37 aku kena pergi ke Hospital Putrajaya untuk major check up, terus doktor tahan suruh bersalin hari tu jugak. Induce lah kiranya. Biasa nya aku cuma pergi check up di klinik kesihatan Jenjarom tiap bulan. Since aku daftar untuk bersalin di Putrajaya, maka depa arrange kan satu appointment untuk aku ke sana sebelum EDD.

Mengandung kali ke 5 ni memang agak renyah sikit. Maybe faktor usia dan rekod kelahiran Ayra dahulu buat kandungan kali ini lebih banyak dugaan. Dengan mengambil semua risiko yang ada, maka aku daftar untuk buat check up di Klinik kesihatan kerajaan kali ini. Anak2 sebelum ini aku cuma ke klinik swasta saja.  Knowing that klinik kerajaan lagi details prosedur nya, aku rasa lebih terjamin ke sana.

Rekod baby besar. Faktor usia nak cecah 40. Family history ada HPT, diabetes. So atas sebab2 tersebut, doktor memang pantau kaw2. Bila usia kandungan dah masuk minggu 34, bacaan gula aku agak merisau kan. Atas par doktor kata. So bermula lah trip renyah ke klinik 2x setiap minggu untuk ambil darah dan ambil report sugar level. Walau bacaan ok pon still kena menten buat prosedur tu sampai lah bersalin. Penat hoihhhhh.

Tu yang bila check up minggu ke 37, aku sedikit lega jugak bila doktor cakap baby and I are ready enuff to give birth. Phewwwwww. Berat baby dah cantik, mak pon ok sihat walafiat, so takyah lah 'simpan' jom kita beranak awal!!! hehe. Doktor risau berat baby akan bertambah2 even dalam masa seminggu pon boleh jadi macam2 katanya. Depa takmo ambil any risiko. OK fine.

Pelik pon ada sebab tak sakit apa disuruh beranak. haha. Anak dah 4, biasanya dah sakit2 keluar tanda bagai tu baru ke hospital nak bersalin. Mujur gak semua persiapan aku dah buat. Takda lah kalut sangat bila tetiba doktor suruh check in hospital hari tu.

Lepas berbuka puasa, terus ke hospital balik. Mujur ada katil kosong. Hospital Putrajaya sekarang bukan macam dulu lagi dah. Too crowded. Tambahan pulak masa aku check in tu tengah jammed pack dek Hospital Serdang tutup sementara wad bersalin nya. Aku daftar wad biasa saja, kalau sapa nak secure boleh je booking FPP (Full paid patient). Untuk rekod, bayaran deposit wad biasa di sini anggaran dalam RM 800 untuk normal delivery. Kalau ceaser deposit nya tak silap dalam RM 1500 above.

Malam tu doktor buat persiapan saja, pasang jarum kat tangan pastu jangan harap boleh tidur lena yer, ada rutin check up gak memalam buta tu. Kejap2 nurse mai cek darah, cek perut. Lepas tu ada seluk menyeluk gak. haha. Layannnnn je lah bila dah masuk fasa ni.

Pagi esoknya lepas subuh at 6am baru lah doktor cucuk ubat induce. Induce ni kira bahasa kasar nya 'paksa bersalin' lah. Bila dah cucuk ubat ni, baru lah mai sakit2 nak bersalin dan jalan slowly buka, sepatutnya lah. Sebab ada kes rasa sakit saja tapi jalan nya tak buka2. Biasa nya doktor bagi peluang sampai 2x cucuk ubat, bergantung pada keadaan ibu dan anak jugak. Kalau stabil. Kalau tak stabil, terus depa propose untuk ceaserian birth.

Alhamdulillah in my case, the progress as per expectation. By 12 noon, jalan dah buka 3cm. Dah mula rasa sakit2. Doktor predict by petang tu aku dah boleh masuk labor room. Doa banyak2. By meantime, kena rajin2 berjalan sekitar wad bagi jalan lagi cepat buka. Lepas Asar, lebih kurang jam 6pm doktor mai cek bukaan aku dah 5cm, terus lah dia arrange tolak aku ke labor room. By Magrib, orang tengah sibuk nak berbuka puasa aku tengah sibuk meneran. Haha. Alhamdulillah 10 minit lepas waktu berbuka, aku selamat lahir puteri ke 5 kami, Arissa Daneen dengan berat 3.19kg.

Proudly King for his 5th princess

No comments:

Post a Comment