Monday 23 November 2015

Ujian Diagnostik Tahun 1 Sesi 2016 - Auni oh Auni.

Sabtu kelmarin Auni ke sekolah baru nya nanti untuk Orientasi dan Ujian Diagnostik Tahun 1. Awal bebenor sekolah ni buat. Tapi kira bagus jugak lah lesai awal2 ni, boleh bercuti dengan senang hati sampai buka sekolah 4/1/2016 nanti.

Hari tu cuma aku saja hantar Auni, My cik abe kena kijo pulak. Bawa Ainaa as peneman. Anak2 lain semua tinggal kejap kat taska dengan anak buah. Risau gak takut Auni buat perangai, jenuh la nak handle. Doa banyak2 moga dipermudah kan.

Sampai sekolah, terus bawa Auni ke tempat berkumpul. Tengok dia pon ok saja, lega lah kita ni. Lepas dia masuk barisan bersama budak2 lain, aku terus ke dewan untuk taklimat bersama Guru Besar (GB). Since sekolah ni kira baru gak pada aku, so sangat lah teruja nak dengar amanat GB nya. Masa tu aku sempat jeling ke arah tempat Auni, tengok dia dah gerak masuk ke kelas untuk ambil ujian.

Memang lain sikit lah budaya dan suasana sekolah ni banding dengan sekolah Aisyah Ainaa. Sekolah baru katanya, nampak lebih Gah gitu. Baru tu tak baru lah, tapi banding dengan sekolah Aisyah Ainaa tu lagi lah lama bangunan2 nya.

Actually sekolah ni dengan sekolah Aisyah Ainaa jarak nya less 1km saja. Dulu tak terfikir nak daftar depa kat sini, sebab tengok sekolah ni too crowded depan sekolah nya which is aku rasa not good lah untuk urusan transport. Memang itu pon yang GB nya hilite gak, tapi rupanya depa ada sistem yang agak cekap untuk menangani masalah utama dorang.

Aku daftar kan Auni kat sini sebab sekolah ni ada sesi pagi untuk Darjah 1. Tahun depan semua kakak nya sekolah sesi pagi, so aku rasa ada baik nya dia juga sekolah sesi pagi. Aku plan nak handle sendiri transport depa ke sekolah. Dah alang2 opis dekat dengan sekolah dorang. Jimat banyak situ.

Taklimat GB selesai ja, kami terus ke kantin cari makan sat. Langsung lupa nak jenguk Auni. My mistake lah sebab OVER konpiden yang Auni tu boleh bawa diri. Padahal aku tau Auni tu boleh tahan kededek dia. Huhu.

Lesai makan, aku kembali ke dewan tadi untuk urusan bayaran yuran. Tetiba, jeng jeng jengggggggg.

Aku nampak Auni tengah nangis weiiiiiiiiiii. Ahhhhh sudahhhhh. Terus sejuk kaki tangan aku. hahaha. Dia ke situ untuk cari kami, gayat bila tak jumpa mak nya.

Tanya dia macam2, tapi no answer. Auni dah siap jawab ujian ka? Auni lari dari kelas ka? Auni nak ke toilet ka? Meronta2 menjerit dia takmo balik ke kelas nya, nak balik rumah katanya. Adoiiii. Glemer kejap lah mak ko. haha.

Nasib la mak ko ni kental jiwa raga nak oiiiii.

Aku cepung dukung dia bawa naik ke kelas nya balik. Jumpa cikgu kelas nya, pelik cikgu nya pon tak tau Auni keluar kelas. Tengok senarai nama pon tak ada tanda kehadiran tercatat. Tak masuk kelas ka anak aku awal2 tadi? Auni masih menangis dan meronta2 takmo masuk kelas. Bertabah je lah aku dengan pandangan parents lain tengok kami masa tu. Sempat gak aku dengar sorang mak ni ckp "takutnya kalau anak kita pon gini kan bangggg.." hahaha. OK fine.

Cikgu nya suruh kami balik bila tengok keadaan Auni dah gitu. Tak guna gak Puan paksa dia amik exam hari ni, nanti dia stress tak dapat jawab. Aku tetiba jadi sakit hati sangat dengar ayat cikgu tu. Dah la aku tengok dia pon takda inisiatif nak pujuk psiko Auni. Ehhh cikgu darjah 1 kottttttt, sure dah mindset dengan masalah2 gini boleh jadi kat anak2 yang masih baru ni.

Pelan2 aku tarik nafas dalam2. Istighfarrrrrrrrr.


Aku kata nak amik exam gak hari tu. Cuma aku mintak bagi masa kat kami nak tenteram kan Auni. Aku tau Auni boleh buat, cuma maybe dia gayat kejap bila tengok aku tak ada dekat2 dia macam makpak budak lain. Aku ingat SEMUA IBUBAPA WAJIB ke dewan dengar taklimat GB. Rupanya bila aku pergi antar Auni ke kelas nya, ramai giler kot dok menebeng tepi kelas anak masing2. Chehhhhh. Anak jenis hati kental ok la, tapi Auni ni hati kerdil sure gayat bila tengok mak nya tadak.

Alhamdulillah Cikgu nya bagi kebenaran Auni sit the exam walau lewat hampir sejam dari budak2 lain. Ujian Diagnostik ni diberi masa 1 jam 30 minit untuk menjawab nya. Ada budak dah siap jawab pon ada dah masa tu.

Aku bawa Auni ke toilet, freshen up. Bagi dia tenang dan rilex. Buang air kecil. Baru nampak dia ok.Baru nak bercerita hal dia tadi. Katanya dia dah masuk kelas dah dapat kertas soklan. Tapi lepas tu dia kata SEDIH sebab tak nampak aku. So Auni keluar lah cari mama. Siap dia tanya kenapa aku tak pergi kelas dia, mama orang lain semua pergi katanya. Yer lah, yer lah, salah mama kamu.

Tengah urus kan Auni tu tetiba masuk sorang cikgu ni kalut tanya aku kenal ka dengan mak budak boy sorang ni. Budak ni nak berak, mak nya ntah mana, Puan kenal tak mak nya? Ko rasa?...aduhai cikgu zaman milenium. Agaknya takut kena basuh berak budak ka apa. Budak tu tak terberak pon lagi dalam seluar kot. hahaha. Ko kena TOLONG ja budak tu, takkan itu pon ko nak kelui panggil mak dia. Tahu gitu, baik lah kami makpak ni takyah ke mana2, hadap anak masing2 je lah dari awal sampai lesai.

Aku cakap mana lah nak tau anak sapa ni cikgu. Ramai, beratus makpak kat luar nun. Aku pergi ja ke budak tu tanya dia nak apa. Dia kata nak berak tapi susah nak buka belt seluar dia. Aku tolong lah kejap. Cikgu tadi dah blah keluar jamban!!! hoihhhhhh.

Auni dah cargas nak sit exam balik. Tapi dengan syarat aku kena dok dekat dia lah. Cikgu pon dah bagi meja dekat pintu senang aku dok dekat dia. Cikgunya suruh aku tolong sekali Auni jawab soklan. Puan tolong explain saja tau, jangan bagi jawapan pulak. Baikkkkkkkkkkkkkkkk.

Budak bertuah of the day

Memang gitu pon kaedah Ujian Diagnostik ni. Cikgu akan bagi guideline nak jawab soalan bersama2. Cikgu akan baca kan soalan dan pilihan jawapan untuk budak2 jawap sendiri. Cikgu akan ulang2 soalan dan jawapan jika ada budak2 yang masih tak faham. Bagi budak yang cepat paham depa akan terus baca dan jawab sendiri. Ok sangat lah kan. Tapi since Auni sorang ja ketinggalan, cikgu nya takmo lah ulang balik dari soalan 1 tu. Cikgu2 kena fokus budak2 lain yang dah nak abih jawab.

Kertas soalan tu ada merangkumi semua latihan kemahiran - menulis, mengira dan mewarna dalam Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris. Senang2 saja soalan nya, mostly apa yang di ajar di tadika tu semua ada lah. Contoh soalan nya macam baca jam pukul berapa, suai padan gambar, soalan matematik tambah dan tolak.

Dah naik syehhhh menjawab, terus naik kaki atas kerusi.

Auni pon bila mood dah ok tu, takda lah aku nak kena layan dia lagi. Biar kan je lah dia jawab sendiri. Lega sangat aku akhirnya berjaya gak pupuk jiwa budak ni balik. Cikgu nya pon mai bisik kat aku, sambil peluk bahu aku katanya mujur Puan tak balik tadi bila saya suruh balik. Aku senyum kelat. Teringat kes dalam tandas tadi pon yer.

Yer lah, maybe cikgu tak kenal anak kita, tapi aku rasa kalau dah amik tanggung jawab jaga budak2 tahun 1 ni para guru kena lebih bersedia dengan segala kemungkinan yang bakal jadi. Memang lah di zaman milenium ni orang kata budak2 semua dah cerdik, takda takut2, takda nak melalak cembeng lagi dah. Almaklum semua budak la ni pergi pra sekolah sebelum naik darjah 1. Takda istilah baru nak sesuai kan diri ke apa.

Ntah la. Pada aku, budak tetap budak. Salah timing, salah kero sikit, apa2 boleh jadi. Aku lebih pada salah kan DIRI SENDIRI je lah, sebab lalai menilai mood Auni hari tersebut bila berdepan new crowd. Lalai sebab langsung lupa nak jenguk keadaan dia walau sekejap. Lebih fikirkan nak cari makan dulu lepas taklimat GB tu dari nak pergi jengah anak. hehe.

Proud myself too sebab mampu handle situasi tu dengan baik dan cool. Cool la sangat. Yupp,walau berdepan dengan pandangan sinis makpak lain dan cikgu2 nya di awal2 tu. Ntah la, maybe pengalaman ANAK LIMA kot, buat aku jadi mak yang lebih tabah, lebih selamba dan lebih tebal muka. hahaha. Cuma pesan aku, kalau berdepan suasana gini, tak kira anak kita or anak orang, kena sama2 bagi semangat. Jangan tambah masalah orang. Baik diam dari berkata2 ayat negatif.

Balik rumah malam tu baru cerita kat cik abe. Tu pon dia yang tanya dulu pasal Auni. Pada aku semua dah jadi sejarah. Sejarah yang manis2 tentunya untuk di kenang.

   

No comments:

Post a Comment