Friday 20 January 2012

Ipoh Station - Antique Cafe

Dekat area belakang opis aku ni ada satu kedai makan best namanya Ipoh Station. Restorannya berkonsepkan antique kopitiam melayu dan hiburan melayu zaman dulu2 sekitar 1950an.


Kat sini, hiasan nya mmg penuh nostalgia bagi org2 lama. Hiasan2 nya suma jenis antik daripada koleksi botol minuman, signboard iklan lama2,  dan byk koleksi majalah2 filem lama, gambar2 seniman lama terpamer di segenap ruang restoran. Pendek kata bagi org2 lama bila terpandang je hiasan2 tu sure akan ada kenangan tersendiri dalam hidup masing2, bak tema kedai ni "disini kami mengembalikan nostalgia anda". Ibarat sebuah MINI muzium pon yer, owner nya seorang Collector brg gini katanya.

Gambar2 ni suma aku cilok kat http://ipohstation.blogspot.com/.







Masuk je restoran ni akan di dodoi dgn gemersik alunan lagu melayu klasik. Mmg sesuai la dgn jiwa oldies aku ni. hehe. Tapi aku tgok pengunjung nya berbilang umur dan bangsa, dan jgn tak tau kaum Cina paling suka lepak sini (termasuk bos apek aku..haha). Maybe sebab suasana nya yg santai dan menenangkan jiwa. Makanannya pon boleh tahan.

Aku paling suka masak asam tempoyak nya.

Asam pedas nya pon not bad. salunya aku amik SET LUNCH yg lebih jimat, sbb konsep kat sini tadak istilah nasik campur boleh kaut taruk suma lauk dlm 1 pinggan. Kalau pilih amik lauk, depa akan serve 1-1 lauk dalam bekas berasingan.Tiap bekas tu dah ada harga nya tertentu. Maybe sebab depa nak kekalkan konsep depa tu dalam btk presentation menu. Depa guna pinggan mangkuk lama, cantikkkkkkk.




Ni antara set lunch depa offer. Complete dgn pilihan air. kalau takmo makan berat, takat nak lepak2 santai pekena secawan kopi dgn sekut mayat ni pon nyakuk gak.


Antara pilihan ala carte - bermacam2 jenis nasi goreng.




Pelakon Zahiril Adzim penah buat photoshoot pra-weding dia kat sini...hehe..



Dulu depa sewa 1 lot bangunan saja, pahtu bisness makin maju, extend amik 1 lot lg sebelah. Dan 1 lot extend ni belong to my bos apek, depa sewa ground floor tu saja lah. So, bermula gak lah kijo aku as ceti kutip sewa dgn dorang. Haha. Tp jarang la aku kacau depa, depa ni tenant yg bagus so far.

Ni peta lokasi aku tepek skali kot ada yg minat nak terjah.


Area situ ada gak kedai2 perabot jati sederet dgn Ipoh Station ni. Kedai perabot jati ni ada masanya depa buat Jualan Kontena, murah2 la kot depa jual masa ni, siap kontena park dpn kedai tu. Aku pon tak pergi lg jualan kontena tu, tp penah gak lah beli perabot jati seketul dua situ time ada sale tu, memang murah lah. Dan ada gak kedai lampu yg agak pemes kat row situ (kedai House Of lighting), sebab reganya dikatakan paling bajet bagi yg tgh mencari lampu, kipas.

No comments:

Post a Comment